Mijn laatste dagen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eefje Kruijssen - WaarBenJij.nu Mijn laatste dagen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eefje Kruijssen - WaarBenJij.nu

Mijn laatste dagen in SU

Blijf op de hoogte en volg Eefje

21 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is al weer een tijd geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. Inmiddels zit mijn stage erop en ben ik officieel geen co-assistent meer. Dit moest natuurlijk gevierd worden met een flesje champagne.

De afgelopen weken nog een aantal trips gemaakt.We zijn naar bigi pan geweest. Dit is een natuurpark in het westen van Suriname. Na een 4 uur durende rit aangekomen in Nickerie. Daar hebben we een lokale markt bezocht. Erg leuk om te zien hoe alle etenswaren op kleine tafeltjes worden uitgestald. Daarna begonnen we aan onze boottocht richting ons hutje op het water. Het was een mooie boottocht door de mangrove jungle, waar we veel vogels konden spotten.

Na een tocht van een uur kwamen we aan bij ons hutje. Erg mooi gelegen midden op het meer. Na een stevige lunch gingen we door het gebied varen met de hoop rode ibussen te spotten. En we hadden geluk hoor, we hebben ze gezien. Erg bijzonder om die felgekleurde beesten in het groen te zien. 's Avonds gingen we op kaaimannen tocht. Met je zaklamp over het water schijnen op zoek naar oogjes die uit het water steken. De gids wist een baby kaaiman te vangen waar we allemaal trots mee op de foto konden gaan. Even paar keer diep ademhalen voordat ik dat beest aanpak.Toch wel beetje eng met die grote bek.

De volgende dag gingen we weer varen en mochten we uit de boot om een modderbad te nemen. Hier had ik toch een iets andere voorstelling van dan zelf onder water van de slijmerige grond de modder te moeten pakken. Maar het was wel hilarisch om iedereen te zien gillen als je je eerste stapje naast de boot zet in de slijmerige modderlaag.
Zondagmiddag weer terug naar Paramaribo, want maandag moet er weer gewerkt worden.

Deze week heb ik een weekje vakantie hier en we besloten met Fleur, Claudia en Arne (die ook momenteel vakantie hebben) een trip naar het binnenland te maken. We verbleven 3 dagen op het vakantie eiland Isadou aan de Suriname rivier. Met de bus 3 uur richting het zuiden rijden totdat de weg ophoudt. Vanaf hier moesten we verder met een korjaal (een boot gemaakt van een uitgeholde boomstam). Na een prachtige toch over de suriname rivier kwamen we aan bij Isadou waar we een hutje hadden met een eigen toilet en douche (wat een luxe!). Helaas wel koud water, maar gelukkig was het heerlijk weer dus was zo'n koude douche niet erg.

Vanuit daar hebben we het marrondorpje Jaw Jaw bezocht. Hier leven ongeveer 300 mensen in hutjes aan de rivier. Leuk om een keer te zien hoe ze hier in het binnenland leven. Het dorpje had zelfs een eigen medische post en school. Later op de dag hebben we een boswandeling gedaan met een lokale gids die ons veel kon vertellen over de planten en hun geneeskundige werking. Heel interessant om te horen. En we hebben aapjes gespot in de jungle. Hoog in de bomen boven ons zat een groepje doodskopaapjes. Na een wandeling van 1.5 uur weer aangekomen bij onze boot. Heel leuk zo'n wandeling, maar ik ben blij om weer verder te gaan. Met al die enge beesten en insecten loop ik toch niet echt op mijn gemak daar.

's Avonds werd de dag afgesloten met een BBQ en kampvuur. Gelukkig kon ik de tweede nacht wat beter slapen dan de eerste. De derde dag hebben we nog een dorpje bezocht waar we op de foto konden met een tampier. Een wild dier wat een beetje op een miereneter lijkt, maar sinds jongs af aan bij mensen als huisdier leeft en daardoor tam is geworden.

Inmiddels is mijn laatste weekendje hier aangebroken. Naast nog de laatste feestjes hier mee te pakken, gaan we morgen een weekendje naar white beach. Een opgespoten strandje hier in de buurt.
Dinsdagnacht vlieg ik weer terug naar Nederland dus we zullen nog maar even genieten van het lekkere weertje hier.

Dikke kus allemaal en ik zie jullie snel weer.
Eefje

• 22 Februari 2014 - 00:17

Bas:

Eefster!

Klinkt allemaal goed hoor! Geniet nog van je laatste dagen daat en tot snel.

Bas

• 22 Februari 2014 - 09:22

Karin Van Gastel:

Super Eef! Geniet inderdaad nog even van alles daar.
    Gelukkig is het hier ook niet koud maar zal voor jou vandeeek toch wel een overgang zijn.
    Wij zitten alweer volop in het carnavalsgedruis.
    Voor dinsdag alvast een goeie en leuk je vandeweek weer te zien :)
    Veel plezier nog hè en tot snel! xxx

• 22 Februari 2014 - 09:49

Manon:

Super leuk Eef. En wat is de tijd voorbij gevlogen!! Eindelijk geen co-assistent meer, en bijna afstuderen, super:) Maar eerst nog even carnavallen zeker haha? Zie je snel meis! Alvast een hele goede reis naar Nederland. Het is hier trouwens ook niet koud dus je kan langzaam wennen;)

xxx

• 22 Februari 2014 - 22:02

Mama:

Lieve schat,

Proficiat met het halen van je laatste co-schap.
    Jeetje, je studie zit er nu op. Goed gedaan hoor!

Wat weer een leuk verslag met foto's.
    Zie nu ook dat het huisje op het water toch wel een behoorlijk huis was. Dacht meer aan een hutje.

Je laatste weekend nu. Geniet er nog maar van en zo te horen en te zien doe je dat wel.
    Ik zal blij zijn als je weer lekker thuis bent. Ik kijk er al naar uit.
    Dan weer carnaval gaan vieren.

Geniet nog maar even van het zonnetje daar.

tot snel !
    Dikke knuffel XXXX.

• 23 Februari 2014 - 11:15

Daisy:

Hoi Eef!

Ik heb weer genoten van je verhalen, klinkt echt top! Gefeliciteerd dat je klaar bent :D lekker hoor! Geniet nog van je laatste dagen en ik wil snel de verhalen in real life horen!