Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eefje Kruijssen - WaarBenJij.nu Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eefje Kruijssen - WaarBenJij.nu

Brownsberg

Blijf op de hoogte en volg Eefje

25 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels ben ik al weer 2 weken in Suriname en ben inmiddels aardig gewend. Ik wordt niet meer ongemakkelijk van de mannen die je nafluiten of zoengeluiden maken, en ren niet meer giillend weg als ik een kakkerlak zie. Ook in het ziekenhuis begin ik steeds meer mijn weg te vinden, al sta ik wel versteld van de rare gewoontes die zie hier hebben. Zo is het heel normaal om na de operatie aan de patiënt te tonen wat ze verwijderd hebben tijdens de operatie. En dit is natuurlijk een co-taakje. Dus zo loop ik 's ochtends met een glazen potje met een baarmoeder erin door het ziekenhuis. En maken de patiënten met trots een foto van hun grote vleesboom.

Vorig weekend op trip geweest. We gingen met 7 meiden en 3 mannelijke gidsen op weg naar Ston island. Een stuwmeer aan de rand van het natuurpark brownsberg. We gingen op weg met 2 jeeps. We waren Paramaribo nog niet uit of jeep 1 hield er mee op, dus konden we met 4 meiden de jeep aan de kant gaan duwen. Maar geen paniek, van alle kanten kwamen mensen ons helpen. Met startkabels de auto gelukkig weer aan de gang gekregen. Maar na een eindje rijden maakt de jeep toch wel een raar geluid. Misschien toch even stoppen om te kijken wat er aan de hand is. O jee rook uit de moterkap, we zijn oververhit. Okee..... met deze auto wil ik niet meer verder. De andere jeep, ging voor ons een nieuwe auto halen, maar ja, niet de beste autodag, want deze ging ook kapot. Maar, uiteindelijk 2 kapotte jeeps later, dan toch echt onderweg.

Vele uren later kwamen we aan bij Ston Island. Wat is het hier prachtig. We hebben een houten huisje met uitkijk over het stuwmeer. Waar nu het stuwmeer ligt was vroeger oerwoud wat ze onder water hebben gezet vandaar alle dode bomen die uit het water steken. Met het ondergaande zonnetje geeft dit een magisch gezicht.

In ons huisje lekker roti en souto soep gegeten. Daarna was het tijd om piranha's te gaan vissen. Ik had als eerste beet, wat een enge beesten zeg met die grote tanden. Gelukkig hoefde ik hem niet zelf van het haakje af te halen. Maar wat een leuke ervaring. 's avonds nog heerlijk bij het kampvuur borgoe-sap gedronken. Gooi er maar wat drankjes in, want ik vind het slapen hier maar doodeng.

De volgende dag met 1 uur slaap op weg naar het adventure park berg en dal. Daar gingen we canyoning. Met een kabelbaantussen de bomen door en als hoogte punt met een snelheid van 50 km/h over de surinaamse rivier heen. Na een korte oefensessie, mochten we aan het echte werk beginnen. Toch een beetje eng die eerste baan, maar als je eenmaal begonnen bent is er geen weg meer terug. Boven bij het plateau toch een beetje knikkende knieën. Mezelf moed inpraten dat dit touw mij écht gaat houden en daar gaan we dan. Top!

Daarna richting brownsberg, daar gingen we een waterval bezoeken. Nu echt in de jungle lopen. Na flink wat geklauterd aangekomen bij de waterval. Die was maar klein en niet zo bijzonder, maar toch maar wat foto's nemen want dít is onze bestemming. Maar erg leuk om zo door het tropisch regenwoud te lopen. En nog steeds geen spinnen gezien ;)

Als laatste met een bootje over het stuwmeer gevaren. Erg leuk bij zonsondergang. Al vond ik het bootje maar erg wiebelen. Dit is het meer waar de piranha's zwemmen. Hier wil ik echt niet omslaan. Ook vanuit de boot nog wat piranhas gevangen zonder om te vallen. Toch weer blij toen ik weer veilig aan wal stond. Moe en voldaan reden we terug richting Paramaribo.

Afgelopen week uit eten, naar de karaoke bar en de salsa bar geweest. Wat leuk om te zien als die dansende mensen. Ik sta nog maar wat onwennig op de dansvloer. Misschien wordt het tijd om een salsa lesje te gaan volgen?!

Dikke kus van het warme Paramaribo!

  • 25 Januari 2014 - 23:32

    Karin Simons:

    Haha mooi verhaal Eef! Die jeeps ook echt haha. Lekker suri style! Ik ben trots op je dat je al zo goed omgaat met alle enge beesten daar! Xx

  • 26 Januari 2014 - 09:23

    Karin Van Gastel:

    Hoi Eef!
    Wat leuk je verhaal te lezen. Zie je al lopen met een potje vleesbomen haha.
    En die piranjas vissen, zal ik tegen john zeggen. Kan je voortaan met hem mee.
    Wij zijn ook weer heelhuids thuis. Alles heel gebleven gelukkig.
    Heel veel plezier nog verder hey Eef!!!! x

  • 26 Januari 2014 - 10:18

    Mama:

    Hallo Eefje,

    Wat leuk om weer een verslag te lezen. Je hebt het wel op skype vertelt maar met de foto's erbij kun je echt zien hoe het er daar uitziet en gaat. Leuk hoor! En dat tokkelen, ze kregen mij voor geen goud over die rivier heen. En dan die hoogte. Vreselijk. Gelukkig dat de spinnen nog bij je vandaan gebleven zijn ha ha. Misschien voelen ze dat je er niet van houdt.

    Nog veel plezier daar,
    Een hele dikke knuffel, Mama XX.

  • 26 Januari 2014 - 13:11

    Eli:

    Hey eef,
    Heel leuk weer om de belevenissen te lezen! Geniet ervan daar, tijd gaat echt snel, dus nog maar veel leuke dingen doen!

    Liefs,

    Eli

  • 26 Januari 2014 - 14:47

    Piet Kruijssen:

    Hallo Eefje,

    Wat een leuke verslagen om te lezen en de foto's er bij geven een goede indruk hoe het er allemaal uitziet in Suriname. En die spinnen moet je toch nog wel eens tegenkomen anders is het toch wel een desillusie. Met angst voor spinnen naar Suriname en dan straks terugkomen en zeggen dat je ze niet gezien hebt dat kan echt niet hoor. Dus goed zoeken dan zul je ze beslist vinden haha.
    Als ik het zo allemaal hoor en zie dan is het een hele ervaring.
    S'avonds etentjes en drankjes doen en in het weekend op trip. Het klinkt allemaal niet verkeerd.

    Geniet er nog maar lekker van en hou iedereen op de hoogte met je verslagen.
    Die zijn echt leuk om te lezen.

    Dikke kus en knuffel,
    je papa

  • 26 Januari 2014 - 17:16

    Jaap:

    Zo Eefje tokkelend door de bossen en over het water in een wankel bootje varen en plaatselijke sterke drank het moet niet gekker worden,
    Je doet daar wel heel veel ervaringen op,veel plezier.
    groetjes Jaap en Saskia

  • 28 Januari 2014 - 19:00

    Malou:

    Lieve Eef!

    Wat een spannende dingen doe je allemaal daar zeg! Echt gaaf! Ik zie je nu de hele tijd voor me met zo'n glazen potje met een vleesboom erin hahaha!
    Lijkt me ook echt super vet om met zo'n kabelbaan over de rivier te vliegen trouwens!
    Maarree... je kan niet terug komen zonder een spin te hebben gezien hoor!;)

    Lekker genieten daar en niet te hard werken he! ;)

    Liefs Malou

    Ps. Ik krijg steeds geen mail als jij een nieuw reisverslag hebt gekregen... Vandaar dat mijn reacties een paar dagen later zijn haha.


  • 16 Februari 2014 - 13:28

    Daisy:

    Hoi Eef!

    Heerlijk om al die verhalen te lezen! Klinkt super! Ik zie Marijke Vester ook op de foto staan, woont die bij jou in huis? Ik hoop dat je volgende verhaal snel komt:D! Veel plezier!

    xxx Daisy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Keuze coschap Verloskunde


Recente Reisverslagen:

21 Februari 2014

Mijn laatste dagen in SU

25 Januari 2014

Brownsberg

15 Januari 2014

Eerste dagen paramaribo

08 Januari 2014

Klaar voor vertrek richting Paramaribo
Eefje

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 970
Totaal aantal bezoekers 7103

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 26 Februari 2014

Keuze coschap Verloskunde

Landen bezocht: